lördag 6 maj 2017

Tom Tärnström, Väsby Hockey - Intervju

Här kommer en intervju med arkitekten bakom Väsby Hockeys lagbygge och nystart, Sportchefen Tom Tärnström.


Hej Tom, till att börja med ett stort grattis till en fantastiskt fint genomförd säsong.

Hej och tack så mycket!

Oprövad, oerfaren och ny på jobbet som sportchef hade du en rejäl utmaning framför dig i och med omstarten du (och klubben) gjorde där du på din digra "to do" lista bla hade hade en nästan helt ny trupp att rekrytera och som dessutom utökades till att omfatta även tränare. Hur resonerade du inför denna utmaning och hur lade du upp arbetet?

Precis som du säger var det en minst sagt arbetsam vår. Jag hade direkt när jag klev på uppdraget en klar uppfattning om vad som behövdes göras och justeras för att återigen kunna nå resultat i Väsby Hockey. Majoriteten av truppen "rensade ut" och kvar var de med rätt inställning till sitt ishockeyutövande. Sedan satte arbetet igång med att rekrytera nya spelare som hade både de egenskaper jag eftersöker rent hockeymässigt men även mentalt. Kan säga att antalet timmar i olika ishallar runt om i Stockholm och telefonsamtalen var många:)

Mitt i allt detta försvann Andreas Paulsson också, så då var det bara att att sätta igång även med tränarrekryteringen. Som tur var fanns lösningen runt hörnet och jag kände att Viktor och Markus från vårt egna J20 var rätt personer för mig att att göra denna resa med. Vi har alla tre drivet att utvecklas, precis som hela spelartruppen. Det utgör en mycket bra dynamik i verksamheten som gör det stimulerande att ta sig an alla utmaningar som det innebär att vara ledare eller spelare i Väsby Hockey.

Högt upp på min "to do list" var också att upprätta ett samarbetsavtal med AIK vilket också lyckades. Därifrån fick vi många duktiga ishockeyspelare med rätt karaktär. Det var ett viktigt drag, och någonting som också höjt statusen att komma till Väsby Hockey. Flertalet spelare fick träna med AIK, och två stycken fick även matchtid i Hockeyallsvenskan. Till nästa år är Anders Gozzi i AIK och jag rörande överens om att ta samarbetet ytterligare en nivå.

Gissar att det är viktigt med ett bra kontaktnät i din roll. Hade du en "grund" att utgå från när du startade och är det något du lägger mycket tid på?

Ja, jag skulle nog säga att det är lite A och O. Jag hade redan ett relativt stort kontaktnät inom ishockeyn  när jag hoppade på, men självfallet har det efter denna säsong utökats ytterligare. Jag är dagligen i samtal med personer i min position, tränare, agenter mm och har man kontaktnätet är det självklart att vissa vägar blir lite kortare. Det är något jag absolut har nytta av men är inget jag aktivt jobbar för, utan det kommer naturligt när man har goda dialoger och utbyter erfarenheter med likasinnade.

Hur ser samarbetet ut med Markus och Viktor vid rekryteringar?

Samarbetet är bra när det kommer till rekryteringar. Jag involverar tränarna i mina tankar och planer dagligen och skulle aldrig ta in en spelare som de inte anser sig ha användning för.

Om vi ser på föregående års trupp och dess egenskaper vs årets, är det något speciellt ni fokuserar på och vill förbättra/förändra?

Vi vill så klart fortsätta att spela en positiv och rak ishockey med hög fart och mkt skridskoåkning.
Det förutsätter att det finns en viss typ av spelare och det är mitt jobb att hitta dessa. Om man ser på föregående års trupp tycker jag det var ett välkomponerat lag, dock kanske inte riktigt djupet fanns samt att det trillade av ett par rightare under resans gång. Fokus på lagbygget i år har förutom det vanliga att få in spelare med rätt karaktär legat på att få in lite mer spets som kan jobba åt båda hållen på isen och självfallet få in fler högerfattade spelare. I dagsläget saknas endast två backar, och OM en forward av riktigt hög klass kan landas finns det möjligtvis plats för en sådan. Men även om vi skulle släppa pucken redan ikväll förfogar vi över en riktigt stark trupp som ska kunna ta detta ytterligare en nivå, det är jag helt säker på!

Ur ditt perspektiv vad var det som gjorde att laget kunde växla upp så mycket i prestation samtidigt som motståndet blev mycket bättre efter grundserien och framåt?

För det första tror jag att vi alla runt laget fick en smygande känsla av att ingenting är omöjligt. Jag lärde mig relativt fort att inte sätta några gränser för vad vi kunde klara av. När det kom ett nytt hinder som experter utifrån såg som omöjligt slog vi bara bort det och malde på. Hade vi lyckats vinna förlängningen mot Piteå är jag helt säker på att vi hade tagit oss till en Kvalserie. Och väl där.....Ja du förstår, inga begränsningar!

Var det vid någon speciell händelse eller tidpunkt du kände typ att "det här kan bli riktigt bra"?
Ja eller kanske olika stadier av det du efterfrågar. Först var det bortamatchen mot Huddinge hyfsat tidigt i Grundserien. Vi ledde matchen hela vägen fram till 15:e minuten i period 3 eller något sånt, som mest med 3 mål. De vände visserligen på ett par minuter och vi förlorade med 6-5 men vi ställde verkligen till det för dom, och de fick inte en lugn stund på isen. Då kände jag att, pressar vi ett så pass bra lag på det här viset, då ÄR vi bra.

Sedan var ytterligare ett sådant tillfälle när vi var uppe i Östersund och Piteå i Allettan. Återigen hade experterna tippat att vi skulle åka på stordäng, men vi vann en sällan skådad tillställning mot Östersund med 9-6. Jag ringde direkt efter matchen hem till sambon minns jag och började tjata om att "Vi är fan bättre än Östersund, det är inget snack", där och då trillade nog en polett ned. Tilläggas ska att vi åkte upp på denna norrlandsturné med två seniorbackar, två junior(ålder)backar och en inlånad juniorback från almtuna. Sedan fixade vi ett kryss av Piteå dagen efter av bara farten. Även där gjorde vi en bra match, då förstod jag att det här kan, med lite medstuds gå precis hur långt som helst.

Som Väsbysupporter är man i och för sig jävig men jag tycker att laget förtjänade framgången under året och att både motståndare och "experter" inte riktigt tog Väsby på allvar utan vid förluster var analysen att det snarare den egna prestationen som var dålig och inte att man mötte en bra motståndare som man hade svårt att hantera (lite generaliserat men något åt det hållet). Delar du den synen och hur upplevde du det?
Ja det håller jag med om. Minns speciellt LG-Jansson (tror jag han heter) i Hockeyettanstudion som trots de resultat vi gjorde alltid tippade emot oss. Det blev nästan komiskt tillslut. Men det här är inget vi i laget lägger energi på, vi vet vad vi kan och det är det viktiga.

Även om grundserien publikmässigt var ungefär som tidigare år så var det kul att se de lite slumrande supportrarna vaknade till alteftersom laget levererade och där det toppade med 775 st mot Tranås och över 1 000 st i första matchen mot Piteå. Hur upplevde du och laget det?
Ja det var fantastiskt roligt att se hur intresset ökade successivt. Jag brukar säga det till potentiella nyförvärv i rekryteringsfasen att i Väsby har vi i varje fall möjlighet att skapa något. Det grundläggande intresset finns. Levererar vi så finns det supportrar som trillar ner i hallen allteftersom. Det är något som är unikt för Hockeyettan i Stockholm och något vi ska värna om och försöka bygga på. Till nästa säsong hoppas jag att alla supportrar är med från start. Och kom ihåg att publiksiffrorna är en grundläggande och stor inkomstkälla för oss, således gå på matcher, köp säsongskort osv. Det gör oss starkare och vi kommer kunna skapa ännu fler fantastiska minnen i Svinstian tillsammans!

Du har redan kommit långt med bygget av årets trupp, hur känns det så här långt och finns det några smaskiga spelare på ingång?
Jag känner mig väldigt nöjd med bygget så här långt! Vi har hittills fått in de spelare som vi varit ute efter och varje spelare fyller sin funktion i lagbygget. Som jag nämnde på ett svar ovan kommer det bli två backar till samtidigt som jag inte helt stänger dörren för en forward av hög klass. Två spelare som ännu inte presenterats är Filip Schultz som närmast kommer från Wings. Han är en forward född 1998 som är med i A-lagstruppen precis som alla andra och konkurrerar, men han kommer även att stötta upp i J20 vid behov. De ska upp i Elit nästa år och kommer behöva hjälpen från honom och även Arkaitx Edgren som har en likadan lösning. Sedan har Nicklas Lindholm Schmidt från AIK J20 en try-out hos oss. Han imponerar med sin otroligt fina inställning och det ska bli spännande att se vad han kan uträtta under försäsongen.

Kan du sia något om Falk, Wictorsson och Korduner, är det troligt att vi får se någon eller några av dom husera i Vilunda kommande säsong?
Fredrik Falk har jag en dialog med och hoppas in det sista att han ska stanna i Väsby. Han var viktig förra säsongen och skulle spetsa till vår backbesättning ytterligare. Dock medför det självfallet intresse från andra klubbar när man gör en sådan stark säsong som Fredrik gjorde. Gällande Wictorsson och Korduner har de olika situationer som gör det svårt för dom att satsa fullt ut i Väsby Hockey för tillfället. Vi får se lite var det landar!

Har du några avslutande ord eller något du vill tillägga?
Jag skulle återigen vilja tacka ALLA inblandade för en fantastiskt rolig säsong. Jag har en stark känsla av att vi har något riktigt stort på gång, både i laget och bland supportrar så låt oss alla dra våra strån till stacken så gör vi Väsby Hockey ännu vildare och ännu bättre 2017/2018!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar